יום ראשון, 21 באוקטובר 2012

הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב?!...


הבוקר שמעתי שני אנשים מדברים ביניהם ביציאה מבית הכנסת:
"הצבעת כבר?"...
"בטח, לפני שבועיים!"

אמנם נכנסנו כבר לתקופת בחירות, אבל החברה האלה בטח לא ימאים והם לא דיברו על הבחירות בארץ. רעננה מלאה באנגלוסקסים. אני חושב שיש בעיר היום יותר צרפתים, אנגלים ודרום אפריקאים מאשר אמריקאיים, אבל אנגלית היא השפה ה"רשמית" ובטח "ברירת המחדל" בחלקים מסוימים של העיר. יש אפילו חנויות מסוימות שבהן המוכרים פונים אליך באנגלית!

האמת, לא התפלאתי. אפילו ההורים שלי אמרו שהפעם הם הולכים להצביע בבחירות לנשיא ארה"ב. 40 שנה עברו מאז שעלינו ארצה, ומאז הם לא ביקרו בארצות הברית אפילו פעם אחת, אבל כשהנשיא המכהן בעל צבע העור הכהה מתנדנד בסקרים, ההורים שלי יהיו הראשונים לממש את זכותם הלגיטימית כדי לתת יתרון למתמודד השני. וזה לא שהרפובליקני שרץ מול אובמה הוא יהודי חם - הוא בכלל נוצרי מורמוני – אבל העיקר שהוא לא "שוורצה"! (שזה כינוי עדין יחסית למה שאמא שלי בדרך כלל מכנה את אובמה...)

אז אולי לא התפלאתי על החברה שרצים להצביע בארץ, אבל במחשבה שניה התרגזתי. אמנם יש לאזרחי ארצות הברית החיים בחו"ל האפשרות להצביע ולהשפיע, וכמו אמריקאים טובים יש הרבה שרוצים לנצל את הזכויות שלהם עד תום. יש אפילו כתבות על עולים חדשים שמצביעים. אבל פה מדובר על אנשים שחיים בארץ כבר עשרות שנים, ואין להם כל כוונה לחזור ולגור בארה"ב.

אני מכיר את החברה האלה ואת הדעות הפוליטיות שלהם. כל הערה של נשיא אמריקני או מזכיר המדינה שיוצאת נגד המדיניות הישראלית תתקבל אצלם בקריאות בוז (במקרה הטוב). ואין נשיא אמריקאני – רפובליקני או דמוקרט – שהסכים עם כל צעד שישראל עשתה. מה לעשות, האינטרסים האמריקאיים לא תמיד תואמים את שלנו, וגם רפובליקנים "אוהדי ישראל" כמו רייגן ובוש הביעו ביקורת על המדיניות של ישראל. החברה האלה ודאי היו מצביעים בעד כל מועמד רפובליקני אם הם היו גרים בארה"ב. אבל לממש את זכות הבחירה שלך בזמן שאתה גר בישראל זה כמו להגיד שחשוב לך מה הממשלה האמריקאית חושבת עליך, כאזרח ישראלי.

התרגזתי גם בגלל שבתור אנשים מאמינים, ובטח כאלה עם דעות שמרניות וימניות, הייתי מצפה שהם יהיו קצת פחות מוחצנים עם הריצה שלהם לקלפי האמריקאי. עם ישראל "התברך" על ידי בלעם עוד לפני שהתיישב בארץ במילים "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". בתפילות אנחנו אומרים "אתה בחרתנו מכל העמים". אפילו בן גוריון אמר בזמנו: "עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים". אז בשביל מה הריצה הזאת להצביע בבחירות האמריקאיות? האם שנאת אובמה מצדיקה את זה? האם הם חושבים שרומני (אם ייבחר) יכיר טובה למצביעיו אזרחי ארה"ב החיים בישראל אם המדיניות של ישראל תתנגש בעתיד – והיא תתנגש – עם הקווים המנחים את הבית הלבן?

ריח בחירות עומד באויר גם אצלנו, ונראה לי שאם היינו משקיעים קצת יותר בחיזוק הבית שלנו, ובכיוון של "ובגויים לא יתחשב", אולי היתה מתקיימת בנו ברכה נוספת של בלעם: "מה טובו אהלך יעקב משכנותיך ישראל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה